Artele Comunicării, Generale, Reacție rapidă

Jocurile foamei. Nostalgia

În 2016, când cei care își mai aduc aminte pe pielea lor cum se luptau pentru subzistența familiilor lor, pentru copiii care au copii acum (și care apreciază reclama Cris-Tim), sunt tot mai puțini, mi se pare un cinism această reclamă invitând la nostalgie. Ne putem despărți de trecut râzând, desigur, dar subliminala gândire ” înainte trăiam mai bine” răzbate din damful apreciatelor mezeluri în spot. Chiar dacă conceptul merge pe ideea: bun atunci, bun și-acum.

Văd o reclamă de la Cris-Tim, producătorul de mezeluri. Tema ei e „Gostat”, întreprinderea-etalon de profil din timpul ceaușismului. Comunicatul de presă al companiei spune: „Întoarcerea melancolică spre sfârșitul anilor ’70 este o experiență completă dată de gustul autentic  și de campania de comunicare a produselor Gostat de la Cris-Tim. Campania de comunicare este  inspirată din  stilul de viață de atunci, din ceea ce reprezenta Gostatul sau gospodăria agricolă de stat in anii ’70- ’80 :  o structură a agriculturii de atunci, promovată în epoca de odinioară ce era deopotrivă o formă de organizare a producției, o școală practică pentru fermieri și specialiști în agricultură și o rețea de magazine destul de răspândită, care comercializa produse de calitate”.

Și aici, spotul publicitar. Care e făcut profi, design. („https://www.youtube.com/watch?v=jOHN4NWonio” width=”640″ height=”” onlyvideo=”1″” width=”640″ height=”” onlyvideo=”1″)

Poate fi cool, desigur, mișto, foarte tare. O întoarcere melancolică. Ca să vezi ce legătură e între melancolie și foame! Spotul are și o poantă care e din anii’80 când nu mai găseai aproape nimic de mâncare. Ca întrun ghetou nedeclarat ca atare de oficialități, stăteam la cozi pentru mâncare. „Ce s-a băgat?”, „Ce se dă?” Mulți n-au uitat. Nu sunt melancolici cu foamea. Sau cu laptele praf  pentru ăia mici pentru care alergam, cu ore tăiate de șef la serviciu, în tot orașul. Rețele de comunicații umane transmiteau adesea în timp…real informația corectă: „vezi la Obor”, „acu’un sfert de oră se dădea pe …la…în…”. În unele locuri, „privilegiate”, se comercializau dirijat pui și câteun mezel sau ciocolată. Cozile erau și acolo! M-am simțit rău. Învățaseră și copii „sportul” acesta. Stăteau la coadă. Copii mici alături de bunici care își găsiseră, forțați, un nou rost în loc să se odihnească. Câte reproșuri n-au primit („nu vezi, bre, că merg la muncă, du-te și mata mâine la carne”), dar și recunoștința celor care, tineri părinți, mergeau la lucru  și …ratau cozile matinale sau create ca ambuscadele, când nici nu te așteptai.

Inventivitatea publicitarilor, comunicatorilor de la Cris-Tim e zglobie de-a dreptul când spune că s-au inspirat din „stilul de viață de atunci”! Știu ce înseamnă să te inspiri din trecut, sunt reclame care o fac, dar o fac fără să fie imorale: când oamenii se băteau, literalmente, pentru a „apuca” ceva de mâncare să ducă acasă, să fii melancolic, să dai drumul liniei nostalgice a mezelurilor, mi se pare monstruos. Bine, glume s-au făcut și cu „Munca te-a făcut liber”, inscripția „primitoare” de la Auschwitz. E dreptul la exprimare liberă, desigur. Cum la fel, dreptul de a cumpăra o armă, în America, face parte din libertățile democratice americane. Dar, în 2016, când cei care își mai aduc aminte pe pielea lor cum se luptau pentru subzistența familiilor lor, pentru copiii care au copii acum și care apreciază reclama Cris-Tim, sunt tot mai puțini, mi se pare un cinism această reclamă. Cei de acum nu sunt din lumea aceea. Ne putem despărți de trecut râzând, desigur, dar subliminala gândire ” înainte trăiam mai bine” răzbate din damful apreciatelor mezeluri în spot. Ca și tendința de spălare a creierelor. Dacă ele, mezelurile, sunt atât de bune – și, desigur, pot fi – de ce mai aveau nevoie de recursul la „stilul de viață” ceaușist? Ei, de ce. Înțelegeți foarte bine. Dar de ce să nu râdem? „Decât să ne certăm, mai bine un cântec vesel să cântăm”.

Poftă bună, tovarăși!

Standard

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *