Generale

Atenție, v-a lovit trenu’!

 

Ce veți citi nu e vesel. E descrierea unei situații care, dincolo de disconfortul zilnic și imaginea necivilizată a unui cartier din Capitală, produce victime. Nu frecvent. Din când în când. Să le numim, cum ne numim și noi, muritori. Toți am vrut, (mai)vrem o viață mai bună, mai decentă. Prea puțini facem ceva pentru asta. Poate nu ne interesează, poate avem alte interese, poate ideea de mizerie, de necivilizație e obișnuința cu care ții în mână mobilul și paharul de cafea pe stradă sau în mașină ori metrou. Ieși cu câinele la plimbare și câinele, necivilizat, săracu’, face pe trotuar. Tu vorbești la telefon sau te uiți la ce face și aștepți să termine. Mergi mai departe. Arunci țigara pe trotuar. Și mergi mai departe. Viața e scurtă. Civilizația e…drum lung. Mai scurt e, cum spune o reclamă, să fim luați „cum ne place nouă”. Și, cum vă place mizeria?

Poftiți, vă rugăm. Dar, atenție, v-a lovit trenu’!  Sorry. Bye-bye.

 

Cronica unei izbiri anunțate. Trenul dintre case. 

foto 1

Neatenția se plătește, desigur. Noi o plătim, noi, neatenții. Ignorarea unor probleme mari de transport public sau a nu face ce trebuie de ani de zile, nu se plătesc. Trenul din cartierul unde locuiesc a mai făcut o victimă pe 1 noiembrie. Un bărbat a fost, pare-se, lovit de trenul care circulă de ani de zile prin cartier, pe o cale ferată nesecurizată, fără pasaje pietonale amenajate, fără nimic. Pe la ora 14.15, în acea zi, mă întorceam de la o ședință de la rectorat și, din mașina pe care trebuie să o iau de la Republica, unde cobor și ies de la metrou (cap de linie), văd că trenul e oprit, văd două echipaje SMURD, două-trei echipaje de pompieri, poliție, trece și un „laborator criminalistic” pe celălalt sens de mers al celebrei șosele Industriilor. Celebră și pentru că e tăiată în două de această cale ferată din celebrul cartier „23 august”. Am făcut câteva foto de la vreo 20 m distanță. Pe sub tren, de partea cealaltă, o folie îmbrăca ceea ce părea un corp uman.Lumea spunea că fusese decapitat; dofoto 2uă ziare spuneau că bărbatul a fost acroșat și lovit la cap.

Aproape trei ani a fost pauză. Nu se mai înregistrase vreun accident pe calea ferată. Am făcut, în repetate rânduri, sesizări scrise privind situația absolut inacceptabilă a transportului în acest cartier. Linia auto 103, care are un capăt la Republica, e paralelă cu calea ferată. Pe sensul de mers spre Republica nu sunt stații RATB. Stăm în șosea sau pe rambleul căii ferate. Dimineața, mame, tați, bunici traversează calea ferată, cu ochii’n patru, ca să-și ducă copiii la grădinițe, școli. Traversează neregulamentar, cum scria un jurnalist care nu fusese acolo ca să vadă că regulamentar  e imposibil: nu sunt pasaje pietonale peste calea ferată. Cum credea acum doi ani un director feroviar, mințind la televizor („oamenii nu traversează unde sunt pasajele pietonale peste calea ferată”!!)

Corpul a fost ridicat repede. Când am ajuns și eu la locul accidentului, SMURD pleca deja, rămăseseră toți ceilalți, inclusiv conductorul trenului care vorbea din cabină cu cei de jos. Poliția începuse să-și facă treaba, cu carnete în mână, întrebând martorii oculari care…circulau în voie în zonă. În spirit balcanic, pe șosea mașinile începuseră să încetinească, șoferii lor cereau informații prin fereastra deschisă până când, eu, care nu sunt șofer, i-am spus unuia „domnu’, blocați traficul”, abia a luat-o din loc. Noi, spectatorii, de partea cealaltă a trenului, priveam, unii își dădeau cu părerea: „l-a decapitat, domne’, ce să mai…” „Ați văzut dumneavoastră?” „Nu, da’ mi-a zis băiatu’ăla de vizavi…” Trenul dintre case mai făcuse o victimă. De foarte mulți ani calea ferată e nesecurizată. Așa a rămas. Și trenul, neatenția fac, din nou, victime. Nimic special. Dar îngrozitor. Câte o cruce, pe rambleu sau în șosea e semnul morții feroviare.

2014. Petiția

Cunosc cartierul de câteva zeci de ani, dar ne-am mutat aici acum cinci ani. A fost o decizie destul de greu de luat, plecam din zona Șincai unde le aveam pe toate pe o rază de 50 m, dar tânjeam după o casă, un petic de curte. Nu am regretat decizia. Dar nu am rămas nepăsător la ceea ce menține la un nivel de civilizație jos cartierul acesta de oameni veniți de la țară, în majoritate, nu am rămas nepăsător față de nepăsarea autorităților în ce privește starea generală a cartierului: de la infrastructura rutieră, la servicii, transport călători etc.În timp, unii primari au reușit câteva remarcabile, de la asfaltarea străzilor, la racordarea la utilități, renovarea unor școli și, firește, bordurile. Acum avem din douăzeci în douăzeci de metri coșuri de gunoi, folosite mai rar. Totuși nu circulă multe lume pe trotuare. Dar le avem. Arată bine.

Cine vine la Republica se trezește în mijlocul unui haos. În acest rond, nesemaforizat, cu o trecere de pietoni spre gura de metrou, și o alta care te duce direct în calea ferată, avem: oamenii care ies/intră la metrou, stație de mașină, capătul a două tramvaie, capătul mașinii 103 care te ia de la metrou, ca o cursă pre-orășenească, și te duce în cartier spre Drumul între tarlale. Și, firește un trafic auto intens. Acum se deschide un Dedeman mare și e sigur că traficul va fi mai intens. Se vor schimba și condițiile sale ?

Trenul făcuse mai multe victime până în 2014. Atunci am lansat petiția „Trenul care ucide”. E semnată la această oră de peste 500 de persoane. Am scris, am făcut sesizări adresate autorităților…competente. Cartierul nu (mai) e o miză. Poate nici electorală. Odinioară, poate. Ceaușescu venea în „vizite de lucru” la Republica. Clasa muncitoare, adusă și cu trenul de la Oltenița, era la datorie. După 1989, platforma industrială, Republica, Faur, e dezafectată treptat, pusă jos, bucată cu bucată, vândută iar clasa muncitoare s-a văzut abandonată. Repede. Calea ferată, la un moment dat, este preluată de TFC, un operator privat și cele trei vagoane ale trenului, care scoate un fum gros când trece prin cartier, duc/aduc câteva zeci, poate sute de navetiști. TFC se laudă cu 4.000 pe zi! TFC nu a investit un leu în siguranța căii ferate care taie un cartier din Capitală în două. 20170719_105235

După intervențiile mele privind amenjarea pasajelor peste calea ferată, acum câteva luni, văd un muncitor vopsind dungi galbene pe o șină care stătea într-o rână de ani de zile, ca parapet. Au mai sudat încă o bucată: dar nu e clar dacă e bine pentru cei care traversează „neregulamentar” sau ca să împiedice pământul să se surpe de sub șină. Lucru de mântuială. Ca de-obicei. Înainte de prima șină înfiptă vertical din poză, e „locul” în care, după ce-am traversat calea ferată, coborâm în șosea , „în stație”, ca să așteptăm mașina. Trenul trece prin spatele tău, la doi-trei metri, iar prin fața ta trec vijelios mașini, tiruri etc. Când plouă sau e zăpadă ori gheață, mi-ar plăcea să evoluez în acest decor și să aștept mașina 103 împreună cu doamna Firea și domnul. Negoiță. Robert Negoiță. Dar asta după ce le voi face instructajul privind încălțămintea, evitarea pietricelelor azvârlite de pneuri, a fumului de la tren, și menținerea echilibrului dacă, fiind prea multă lume pe șosea, mai stăm și pe rambleu. În același an 2014, soția mea face și ea o încercare, în același sens, la Primăria sectorului 3, semnalând starea deplorabilă a cartierului. Răspunsul a fost următorul:

 

 

Nice, indeed. „Vom ține cont”. Au trecut de atunci trei ani și jumătate. Nimic.

„Lupta” Cetățeanului cu Autoritățile. 2016-2017  Mi-am dat seama, după ce am făcut sesizări câte unei Autorități cu atribuții în rezolvarea situației transportului public în cartier, ele sunt patru la număr, că trebuie să schimb strategia. Am scris tuturor același document, trimis în copie. Am primit răspunsurile pe care le-am copiat și, împreună cu o altă adresă din partea mea, le-am trimis din nou celor 4, cu rugămintea să desemneze câte o personaă competentă care să se așeze la „masă” cu celelalte ca să vadă problema și să cadă de acord asupra soluționării. Răspunsurile cele mai rapide au venit de la R.A.T.B. și Brigada rutieră, care mi-a scris că a făcut verificări la fața locului și că a constatat că situația e cum am descris-o. Mai mult, a înaintat o adresă către Primăria generală. Care e singura tăcută în această privință. Am aflat că au început discuțiile la Direcția … din Primăria generală în vederea găsirii unei soluții. Cetățeanul are timp, bani de trimiteri poștale cu confirmare de primire, energie pentru a face plicurile și a completa corect adresele precum și cartoanele cu confirmarea de primire. Cetățeanul este nemuritor, timpul nu e o problemă. Cum sunt și Autoritățile, desigur, nemuritoare, n-au probleme cu timpul.

Ce scrie Cetățeanul? El scrie următoarele:

Către Primăria Municipiului București,

B-dul Regina Elisabeta nr. 47, 050013 București,

(În copie către Transport Feroviar Călători, Calea Buzești nr 63-69, et 1, ap 1, 11013 București,

Brigada de Poliție Rutieră, Strada Logofătul Udrişte, nr. 9-15, 030655 București,

Regia Autonomă de Transport Bucureşti, B-dul Dinicu Golescu nr. 1, 010861, Bucureşti)

 

Doamnă Primar General,

Bună ziua.

Mă adresez Dumneavoastră, celor care, conform legislației în vigoare, aveți atribuții în rezolvarea situației transportului public și a siguranței traficului pietonal bucureștean. Vă rugăm să luați în considerare o solicitare repetată a cetățenilor locuitori în cartierul 23 August, sector 3 București, privind transportul și circulația în această zonă.

Cartierul din sectorul 3 numit “23 august” (un cartier vechi al orașului, care s-a dezvoltat și a crescut semnificativ în deceniile de după 1990) este o zonă de locuințe cu probleme grave privind situația transportului pe Șoseaua Industriilor, începând de la rondul periculos din preajma stației de metrou “Republica” și continuând până la str. Drumul între tarlale. Această șosea este divizată, practic, în două artere de circulație paralele, de către o cale ferată operată de TFC. De o parte și de alta a căii ferate sunt magazine, școli, grădinițe, ateliere de servicii, o Piață (lăsată, e drept, în paragină de administrația locală) și două biserici. Ruta de călătorie cfr București-Oltenița avea rostul ei înainte de 1989, când asigura transportul navetiștilor din satele apropiate către uzinele Republica și 23 August (Faur), chiar dacă la fel de chinuitoare pentru locuitorii cartierului. Oare cât de utilă, pe porțiunea locuită a cartierului, este, azi, această cale ferată?

De altfel, pentru cine locuiește în cartier, apare limpede că această zonă a Sectorului 3 e decuplată de la oraș: nu numai ca infrastructură, ci și ca servicii. Piața 23 August este deplorabilă, Poșta arată mai rău ca într-un sătuc izolat, nu există centre de îngrijire a sănătății, străzile nu sunt inscripționate, spațiile verzi sunt oaze de mizerie și nepăsare. Cetățenii, cei mai mulți (din păcate, nu toți), asigură curățenia în spațiul din fața curților, dar nu este suficient pentru un cartier de oraș, așa cum este și acesta. Plătim impozite importante. Nu este posibil să trăim în aceste condiții chiar dacă multe neajunsuri se datorează locuitorilor din zonă (mă refer mai ales la situația spațiilor virane).

De curând, Primăria Sector 3 a găsit de cuviință să înfrumusețeze trotuare cu spații verzi, borduri etc., dar și să refacă covorul asfaltic al Șos. Industriilor pe sensul Republica-Isovolta. Pare un început.

Transportul public e asigurat de linia de autobuz 103 care funcționează foarte bine, dar care e un fel de navetă preorășenească până la rondul de la “Republica”. Plătim două-trei stații autobuzul, apoi, alte costuri pentru metrou sau tramvaie. Stațiile RATB sunt marcate doar pe sensul de mers Republica-Isovolta nu și pe celălalt sens: călătorii stau în șosea sau urcați pe terasamentul căii ferate pentru a evita, în funcție de anotimp, stropirea de către mașini, pietre azvârlite de roțile acestora, cu trenul care trece prin spatele lor la un metru distanță. Dacă cineva nu locuiește în zonă, e în vizită, sau cu treburi în acest cartier, este imposibil să știe unde este stația RATB pentru sensul spre Republica.

În fiecare dimineață, prânz sau seară, mulți locuitori traversează calea ferată, cu copiii care merg la grădinițe sau școli (dimineața și la prânz), pentru cumpărături, dar și pentru a lua mașina 103 pentru direcția “Republica”. Dealungul anilor, acest “exercițiu” forțat, indicând un nivel de civilizație scăzut al gestionării domeniului public și o indiferență totală față de locuitorii acestei zone a Capitalei, a dus la accidente, cu vătămări grave sau/și decese, fapt care m-a determinat ca acum doi ani să inițiez petiția “Trenul care ucide” (https://www.petitieonline.com/trenul_care_ucide), semnată de peste 400 de persoane.

Nu se poate traversa calea ferată în siguranță căci nu există treceri pietonale amenajate iar autovehicolele nu pot trece de pe un sens pe altul al Șos. Industriilor decât mergând până la…capăt (Republica sau Drumul între tarlale). Vegetația de lângă terasamentul căii ferate este în sălbăticie, neîngrijită, insalubră și obstrucționând vizibilitatea.

Călătoria București – Oltenița ar putea fi operată prin Gara București Sud sau Gara Cățelu, nu e nevoie să ajungă chiar până în gura metroului, la Halta Titan unde, de altfel, Primăria a amenjat un mic părculeț ce îmbunătățește aspectul zonei, dar a dat și autorizații pentru o terasă pentru chefuri, nunți și sindrofii.

La o solicitare similară din 2015, singura instituție care a răspuns (v. anexa) a fost RATB. În felul acesta am aflat că, pentru rezolvarea solicitărilor semnalate aici, e nevoie ca reprezentanții instituțiilor dumneavoastră să se reunească pentru a da cele mai bune soluții.

Apreciem eforturile pe care Primăria Sectorului 3 le face pentru o calitate mai bună a vieții în sector. Dar cartierul zis “23 august” pare că nu aparține acestui sector, el nefiind în atenția edililor aleși.

Apreciem efortul RATB de a asigura în bune condiții transportul călătorilor până și de la “Republica”. Din răspunsul de acum doi ani, e clar că decizia de a realiza stațiile RATB pe sensul liniei 103 spre “Republica” nu este numai a sa.

Sintetizând, vă rugăm ca:

  1. Instituțiile cu atribuții în problemă să cupleze cartierul din punct de vedere al transportului public la centrul orașului sau zone limitrofe. Linia 103 ar putea fi prelungită în acest scop. Așa cum e și arată acum pare o linie preorășenească. Sau o nouă linie ar putea fi introdusă în acest scop.
  2. Instituțiile cu atribuții în problemă să semnalizeze stațiile RATB pe sensul de mers spre “Republica” și să asigure spațiul de așteptare securizat.
  3. Instituțiile cu atribuții în problemă să amenjaze pasaje pietonale și pentru autovehicole peste calea ferată (în cazul în care se consideră importantă menținerea ei pe suprafața cartierului).
  4. TFC este rugat să asigure curățenia terasamentului. Pe toată lungimea sa, vegetația sălbatică, reziduuri menajere de mici și mari dimensiuni dau o imagine deplorabilă, poluând mediul în care locuiesc atâția oameni. Din când în când, un lucrător REBU S 3 trece și culege gunoaiele mici. Atât. Cum e posibil ca “trecerile” peste calea ferată să fie improvizate de către locuitori? Ca oamenii mai învârstă să pună genunchiul pe terasament ca să îl poată urca? Presupun că nu știați (!?) Acum nu vă mai puteți prevala că nu știți. Vă invit să facem împreună o “vizită” de documentare.
  5. De asemenea, e necesară o semnalizare rutieră adecvată la rondul de la “Republica”. Trecerile de pietoni crează mari probleme circulației din zonă, atât aceea de la metrou spre filiala BCR de vizavi, dar mai ales cea de la capătul trotuarului, în paralel cu calea ferată, spre un trotuar care are în capăt o blocadă din șină de cale ferată (!).

Cu cele mai bune gânduri,

Prof. Marian Popescu

07.06.2017″

 Corespondența cu operatorul feroviar TFC e instructivă. Iată ce mi-a răspuns la adresa de mai sus:

 

 

Am replicat, observând modul ușor arogant și prostul comportament instituțional:

„Către

TFC

Domnului Director General IONUȚ AVRAM

Re: Situația transportului public Șos Industriilor – nr. 1/ 3138/ 17.07.2017

Stimate domnule Director General,

Vă mulțumesc pentru răspunsul prompt și amabilitatea de a evalua situația transportului public din cartierul “23 august”, Șos Industriilor, în urma sesizării pe care v-am trimis-o (v. anexa). Aceeași sesizare am trimis-o și celorlalte 3 instituții cu atribuții legale privind soluționarea acestei probleme: Primăria Generală (care nu mi-a răspuns), R.A.T.B. și Brigada rutieră care au răspuns (îmi permit să anexez răspunsurile lor împreună cu sesizarea mea inițială).

Nu pun la îndoială argumentele prin care susțineți cifra navetiștilor (văd și eu câți călători se află în cele trei vagoane ale unei curse) sau transportul multimodal european. Ci observ că nu sunt amenjate pasaje pietonale și auto peste calea ferată. Fapt pe care nu îl întâlnim în cadrul transportului multimodal european invocat de dumneavoastră.

Cât despre curățenie, desigur, aveți dreptate: locuitorii care aruncă gunoaie nu sunt “rău intenționați”, cum spuneți, ci pur și simplu needucați. M-ar bucura dacă instituția dumneavoastră ar contribui, totuși, și la acest aspect. V-ar face cinste, în mod sigur, și aș contribui la semnalarea acestui fapt pozitiv.

M-ar bucura, pe mine și locuitorii din zona afectată de starea necivilizată a condițiilor de transport public, a lipsei pasajelor pietonale/auto peste calea ferată, dacă ați desemna un reprezentant al instituției dumneavoastră care să conlucreze cu reprezentanții celorlalte trei instituții cu atribuții legale în vederea rezolvării acestei probleme.

Cu cele mai bune gânduri,

Prof.Marian Popescu

În anexe:

  1. Sesizarea originală
  2. Răspunsul R.A.T.B.
  3. Răspunsul Brigăzii rutiere”

 

Ce mai pot face? Cum putem să ajutăm Autoritățile să își facă treaba? Ar trebui, probabil, să pun în operă un program de conștientizare. Să organizez „vizite de lucru” ele edililor dimineața, când valurile de locuitori traversează calea ferată și șoseaua pentru a-și duce copiii la școli, grădinițe, pe ploaie sau vânt să așteptăm în șosea mașina, să traversăm la Republica spre metrou sau spre mașină (aici e nevoie totuși de un antrenament căci oamenii-șoferi care ar trebui să circule pietonal au cam pierdut reflexele). dar ce să mai spun despre altele? Servicii? Un dispensar, un cabinet stomatologic, un centru social, poate? Când am văzut recent ce s-a întâmplat cu trei mii de oameni din sectorul meu: li s-a dat greșit un ajutor (pungi cu alimente) la care nu aveau dreptul, a fost o greșeală, se pare, a unor funcționari care nu au verificat dacă oamenii aveau până în 700 lei pensie (dar cum s-o faci?), ce să mai pretinzi?! Oamenii sunt somați acum să dea banii înapoi și cu dobânda aferentă. Cool!

Bun. What’s next? Păi, să continuăm, nu. Dacă suntem nemuritori.

Standard

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *