Artele în Societate, Reacție rapidă

O scrisoare…pierdută? Despre Autoritate și Teatru

Actul I. „Bunavestire”.Primăria dorește să facă un control în teatrele din București. Greșesc: nu Primăria, ci Consiliul General al Municipiului București (CGMB). Comisia numită în acest scop e condusă de un actor cu un CV artistic străveziu (care e, momentan, președintele Comisiei pentru Învățământ, Cultură, Culte și Sport a Consiliului-CÎCCS) iar membrii comisiei sunt persoane care cunosc cuvântul „teatru”. Cam atât. Vor să înceapă cu Teatrul Odeon unde director este Dorina Lazăr. Oamenii de teatru au reacționat și au adresat o scrisoare primarului general interimar cerând un singur lucru: comisia să fie competentă. Atenție: nu controlul este pus în discuție, ci calitatea lui. Să recunoaștem: e un pas uriaș făcut pentru a atrage atenția Autorității că, dacă e să fie luată în serios, ar trebui să își joace mai bine rolul, adică să fie profesionistă așa cum sunt cei ce urmează să fie controlați, așa cum sunt cei și cele care au semnat scrisoarea. Sper ca această scrisoare să nu fie pierdută, ci găsită și pusă în ramă. Dar…

Actul II. Scrisoarea pierdută. Domnul primar general interimar răspunde „petiționarilor” că nu lui trebuia trimisă scrisoarea, ci CCMB. Domnul primar general interimar califică conținutul scrisorii cu următoarele cuvinte: „nemulțumiri”, „întrebări”, „neliniști” și se declară partizanul transparenței și al competenței. Numai că domnia sa nu poate interveni peste CCMB și nu e în atribuțiile sale revocarea comisiei de control ordonată de acesta. Bun, s-a rezolvat!

Ce e de făcut? Scrisoarea ar trebui retrimisă adresantului în chestiune, adică CCMB. Ea, însă, a apărut deja în presă. Ar putea Consiliul general să o citească? Și să răspundă simplu la întrebarea: ce competențe au membrii comisiei de „analiză și verificare” să întreprindă un asemenea control al teatrelor din București? Poate vom afla. Primul pas al acestei comisii a fost făcut deja și este, din păcate, unul strâmb: domnul președinte de Comisie a și spus public că la Odeon sunt de verificat costuri, că ceva nu e în regulă etc. O comisie, un președinte nu face așa ceva. Ce ar fi fost elementar să facă ar fi fost (dar încă nu e prea târziu): să declare public care sunt scopul, natura și obiectivele controlului. Le-a comunicat deja directorilor de teatru din București? Sau, ca în anii’50, se va duce peste ei să îi ia la întrebări? Să dau un exemplu din țara care e mama teatrului, Anglia: când Consiliul Artelor a constatat că teatrele au probleme, a făcut ceea ce se face în aceste împrejurări: a numit o comisie independentă de Autoritate căreia i-a dat sarcina să facă analiza, să prezinte concluziile,  să facă recomandări pentru a repune lucrurile în ordine, pentru a da un curs nou dezvoltării teatrelor. Celebru Raport Boyden de atunci a fost un model. El arată cum Autoritatea are încredere să delege celor competenți o astfel de sarcină. CCMB se gândește, oare, la așa ceva? Ar fi frumos. Sau e vorba numai de un…control?

Actul III. Autoritatea și teatrul. Autoritatea, la noi, a înțeles mereu cu (o anume) dificultate rostul instituțiilor teatrale. Îl vede mai mult birocratic decât prospectiv, creativ. Ca peste tot, autoritatea rezolvă greu situații sensibile. Sunt directori de teatru a căror longevitate directorială determină reacții. S-a întâmplat și în Anglia, la un moment dat, la Royal Court din Londra, unde directorul nu dorea cu niciun chip să plece, trecuseră două contracte peste el iar ideea era că e nevoie de o schimbare. La noi, în teatru, se consideră că un director poate rămâne în funcție, după ce trece ritualurile prevăzute în contractul de management, cam cât îl/o ține sănătatea, dorința. E cazul unor directori de teatru din București, dar și din alte orașe. E bine sau nu e bine? Dincolo de personalitatea reală a acestor directori, de calibrul lor artistic, mă pune pe gânduri dezvoltarea, în aceste cazuri, a unei culturi a obișnuinței. Teatrul se bazează, desigur, pe obișnuințe (repetiții, fixări, moduri de abordare), dar e, în același timp, o artă vie. Când te obișnuiești cu același director, același regizor, dar publicul trebuie construit mereu, lucrurile se complică.

Acolo unde Autoritatea construiește o relație competentă cu Artistul, problemele sensibile pot fi rezolvate. Nu e nevoie de un control ca să schimbi un director de teatru. Dar e nevoie de o analiză competentă care să pună un diagnostic corect stării unui teatru în raport cu publicul, cu comunitatea căreia i se adresează. Face parte o astfel de analiză  din strategia CGMB? De ce nu apelează CGMB la competențele reale care există în mediul teatral? De ce tratează instituțiile artelor vii de pe poziții birocratice și nu de pe poziții specifice unui program de dezvoltare a culturii în București?

Autoritatea nu știe, de multe ori, să comunice cu propria comunitate, cu propriul electorat (cei și cele din CGMP sunt numiți politic). Nu ai dreptul să îți dai drumul la gură – un actor nu face asta; profesia lui e să vorbească când și cum trebuie în scenă – și, astfel, să tabloidizezi o chestiune serioasă, sensibilă. Nu mai spun despre proasta creștere a unui consilier din CGMP care e citat de media cu vorbe proaste.

Teatrele subvenționate din București au obligații față de Autoritatea care le acordă subvenția. Asta nu înseamnă că aceasta poate trata instituțiile ca „subordonate”, dincolo de litera legii. Să vorbești despre ceva, cineva aruncând năvodul aluziilor, doar-doar s-o prinde ceva, nu e în filosofia unei Autorități reale.

Cer și eu, la rândul meu, ca Autoritatea să trateze teatrele cu aceeași competență și profesionalism cu care acestea își iau în serios rolul jucat pe scena artistică și culturală a Bucureștiului. Lăsați oamenii competenți să analizeze! La …controlat se pricep toți.

 

Standard

3 gânduri despre „O scrisoare…pierdută? Despre Autoritate și Teatru

  1. maxim Victoria zice:

    intru totul de acord in ceea ce priveste neprofesionistii din comisie .In ceea ce -l priveste pe dl Presedinte al comisiei,s-a antepronuntat,cum se spune in termeni juridici,dec trebuie recuzat si in genere trebuie inlaturat din functia pe care o detine.Dna Dorina Lazar este o profesionista care a adus numai noutati in conducerea acelui teatru numit Odeon,ca sa luam numai spectacolele cu Razvan mazilu..Dnul(l-am putea numi tovarasul presedinte al comisiei de cutura din primaria capitalei ar fi mai bine sa se zbata pentru binele teatrelor ,pentru salarii mai decente,pentru conditi mai bune pt munca artistilo,pentru turnee,nu sa faca controale unor institutii care se zbat sa supravietuiasca..Sa-i fie rusine ca vrea doar sa se bage ca sa se zica ca a facut si el ceva…Ceva murdar..

    • Marian zice:

      Nu știu de ce, la noi, o analiză, un „control” are mai mereu aerul unei expediții de mazilire. In loc să fie, amiabil, șansa unei evaluări a posibilității de dezvoltare a instituției, de finanțare mai bună, dar și mai corectă a costurilor. Cum spuneți, nu e ok să faci presupuneri înainte de a constata. Dar că veni vorba de constatare: care e mandatul acestei comisii de „analiză și verificare”? De fapt, Consiliul general ar fi trebuit să aprobe, în afara constituirii aceste comisii de „analiză și verificare”, și mandatul acesteia: obiectivele, activitățile, perioada „analizei” etc. Altfel, pare că vor să dea buzna peste Directoarea Odeon-ului, care ar avea tot dreptul să le dea o cafea și apoi să îi poftească afară dacă nu produc un astfel de mandat. Sună ca în filmele alea proaste!

  2. Catalin zice:

    Stiu oare membrii comisiei ca doamnele sau domnisoarele😈 actrite ale oricărui teatru trebuie sa isi cumpere dresuri😞 sau ustensile de machiat sau sa plătească un amarat de taxi ca sa nu care cumva sa întârzie la repetitie ori spectacol??!! Stiu oare acesti parameci ce înseamnă productie teatrala??? Stiu oare aceste lăcuste politice cu ce probleme se confrunta un simplu director😉 de teatru cu faptul ca boul ala de la sunet a racit si asta doar din cauza de curent…alternativ probabil..conditii de exceptie in ceea ce priveste situatia colectivului tehnic din orice teatru. Stiu oare acesti inexprimabili sa conjuge verbul a fi ??😠

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *