Actorul, Artele în Societate, Legislație

Arta, Știința și cu Legea (II)

Ce își dorește, de fapt, Actorul ca să poată fi încredințat că arta sa are un sens? Poate, trebuie Tradiția teatrului de interpretare clasic, bazat pe Text, să prevaleze ca model în configurarea legislativă a Statutului Artistului, dar și în configurarea funcției Managerului teatral?

Continuă lectura

Standard
Artele în Societate, Legislație

Directorul sau managerul de teatru. Sfârșit de partidă?

 

Cum este, de fapt, gândită funcția de manager al teatrului?

De altfel, e o discuție mai veche privind identitatea directorului, mai nou, a managerului de teatru în România. E bine ca el/ea („ea” e mai rar!) să fie „artist/ă” (regizor, actor) sau asimilat („critic, cronicar teatral”) sau nu?

Continuă lectura

Standard
Artele în Societate, Artele Interpretării

Teatrul românesc 2016

Încă nu vedem imensul beneficiu pe care creativitatea experienței teatrale ar putea-o aduce și altor zone sociale. Încă nu îi facem locul cuvenit între alte activități mult mai bine finanțate. Mi se pare o eroare.

Continuă lectura

Standard
Artele Educației, Reacție rapidă

E sau nu e? La Sibiu

E sau nu e Școala doctorală în domeniul Teatru la Sibiu?

Mi-am pus întrebarea văzând un manifest al BRD în care apare informația că Școala există. Mi-am adus aminte că în 2013 se semnase un document în acest sens la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. De atunci nu s-a întâmplat să dau peste vreo informație publică despre acest lucru. Pe site-ul ULBS, al Facultății de Litere și Arte unde funcționează Departamentul de Artele Spectacolului, nu apare nimic despre vreo Școală doctorală pe domeniul Teatru/Artele spectacolului.

Cum am funcționat mulți ani  la Sibiu, sunt, firește, atent când văd știri în media despre cum se dezvoltă Studiile teatrale acolo, Departamentul de teatru, la a cărui (era Secție, la început) înființare și consolidare am contribuit, alături de (regretatul) Virgil Flonda și de directorul Teatrului „Radu Stanca”, Constantin Chiriac. De altfel, primul meu doctorand de la Cluj, unde există Școala doctorală pe domeniul Teatru, a fost din Sibiu căci aici nu exista Școală doctorală.

În contextul în care ar trebui fundamental revizuită legislația pe domeniul specializărilor vocaționale, și în special în ce privește doctoratele, întrebarea din titlu pare anecdotică.

Totuși, e sau nu e?

Standard
Reacție rapidă

Catedrale și Teatre

Citesc despre situația de la Focșani unde primăria a preferat să distribuie o parte consistentă de fonduri pentru catedrala din mijlocul orașului lipsind alte domenii ale vieții sociale de minima finanțare. ONG-urile locale, un festival de teatru care avusese deja două ediții, s-au văzut, din nou, fără finanțare. Biserica, cea care a hulit îndelung Teatrul, secole dearândul, e, din nou, câștigătoare.

Totuși, ce motivează decizia aleșilor locali ? Cât de importantă este catedrala într-un oraș unde există 40 de biserici?

Standard